Sain mahtavan tilaisuuden osallistua Nuorkauppakamarin järjestämään Päivä Johtajana-tempaukseen. Olin kyseisen päivän Viima Konseptin Terhi Viiliäisen mukana.
MARKKINOINTIA JA MAINONTAA – PIKSELEINÄ JA PAINOMUSTEENA
Päivä koostui muutamista asiakastapaamisista, nettisivujen teosta, graafisesta suunnittelusta, sähköposteista ja puheluista. Päivä oli Terhin mukaan täysin normaali. Jopa lounaalla kävimme erään asiakkaan kanssa keskusteluita. Päivä oli aika kiireinen, mutta mukava. Lähes kokoaika oltiin menossa tai tehtiin jotain (tai siis, Terhi teki ja minä seurasin sivusta ja kyselin).
Terhi päätyi yrittäjäksi monen mutkan kautta. Lukion jälkeen hän suuntasi ammattikorkeakouluun tradenomi-linjalle. Opiskeluiden ohella hän perusti toiminimen ja teki mainonnan suunnittelua ja somistusta. Opiskeluiden jälkeen hän pääsi kirjapainoon töihin myyntineuvottelijaksi tänne Kuopioon. Muutaman vuoden jälkeen hän halusi vaihtaa maisemaa, ja pääsi töihin Helsinkiin. Siellä hän toimi kirjapainossa yhteyspäällikkönä. Helsingin reissu kesti lopulta vajaat 6 vuotta. Tämän jälkeen hän oli töissä mm. muotoiluakatemialla graafisen viestinnän laitoksen projektisuunnittelijana. Terhi on myös toiminut konsulttina. Terhi päätyi lopulta erääseen mainostoimistoon töihin, mutta asiat eivät sujuneet siellä toiveiden mukaisesti. Lopulta Terhi päätti perustaa oman yrityksen, olihan hän aiemmin toiminut jo toiminimellä.
Viima Konseptilla menee nyt hyvin. Terhi työllistää itsensä lisäksi kaksi osa-aikaista työntekijää ja muutamia alihankkijoita.
Kysyin Terhiltä, millainen on hyvä työntekijä ja millainen on hyvä johtaja. Terhi vastasi johtajakysymykseen jotakuinkin näin;
Johtajan tehtävä on palvella alaisia. Hyvän johtajan täytyy varmistaa, että kaikki voi työskennellä parhaansa mukaan. Hyvän johtajan tulee myös näyttää esimerkkiä siitä, miten toimia.
Kun kysyin, että millainen on hyvä työntekijä, Terhi joutui hieman miettimään vastaustaan, joka lopulta kuului näin;
Hyvä työntekijä on sitoutunut ja yrittäjähenkinen. Työntekijän tulee ymmärtää mistä palkka tulee, eli asiakas maksaa työntekijän palkan.
Kysyin neuvoja uralla etenemiseen, Terhi kertoi vinkkejä omasta näkökulmastaan. Täytyy olla sitoutunut ja puhaltaa yhteen hiileen yrityksen etujen mukaisesti. Tehdä kovasti töitä ja hoitaa omat hommat hyvin. Työntekijän täytyy ansaita johdon luottamus puolelleen. Luottamus on kaiken A ja O, molempiin suuntiin.
Loppujen lopuksi päivä oli mielestäni erittäin hyvä ja onnistunut. Jos Teille tulee tilaisuus osallistua Päivä Johtajan-tempaukseen – niin osallistukaa! Pääsette näkemään osan siitä, millaista on olla yrittäjä.
Lopuksi haluan kiittää tapahtuman järjestäjiä ja erityisesti Terhiä, joka jaksoi minua koko päivän.
Santeri Mikkonen