Sain mahdollisuuden tutustua päivän ajan OP Pohjois-Savon viestintä- ja markkinointipäällikön Leila Väyrysen työhön.
Oma mielikuvani pankkien työntekijöistä ei ole eronnut millään lailla muiden alojen ihmisistä. Tiedän kuitenkin ihmisiä jotka pitävät pankkien henkilökuntaa vakavahenkisinä. Tämä mielikuva kuitenkin olisi osoittautunut vääräksi, sillä pankissa oli todella letkeä tunnelma.
Kiersimme Leilan kanssa pankkirakennuksen, joka on muuten paljon isompi kuin ulkokuori antaa näyttää. Samalla Leila esitteli minut vastaan tulleille työkavereilleen. Jokainen toivotti minut lämpimästi tervetulleeksi ja vaihtoivat muutaman sanan. Kierroksen jälkeen Leila näytti ja kertoi minulle omista työtehtävistään, joihin tänään kuului esimerkiksi sisäisen viestinnän videon ja tilaisuuden kutsukirjeen tekeminen.
Päivämme jatkui Technopolisille, jonne OP on tehnyt oman liikkuvan pisteensä. Pisteellä voi hoitaa pankkiasioitaan lähes samalla tavalla kuin pankin konttorissa. Päivän lopuksi pääsin vielä esittämään pari kysymystä, joita ajattelin kirjoittaa tähän alle.
Millainen visio OP:lla on tulevasta, miten enää kehittyä, kun pankki on suurimpia Suomessa toimivista?
OP:n uusi strategia on julkaistu nyt syksyllä ja siitä on keskusteltu esimerkiksi sosiaalisessa mediassa hyvin julkisesti. Strategissa ollaan asetettu tavoitteeksi, että OP ei olisi pelkkä pankki vaan tarkoitus on kasvaa monialaiseksipalveluyritykseksi. Tästä esimerkkinä tuleva Pohjola-sairaala joka aukeaa elokuussa 2017.
Millaisia nuorten palveluja pankki tarjoaa?
Pankki tarjoaa peruspankkipalvelut kuten korttiasiat, mobiilipalvelut yms. Lisäksi kännykkään ladattava Pivo-sovellus, jolla pian pystyt maksamaan kaverimaksuja reaaliajassa pelkällä kaverin puhelinnumerolla, jos kaveri on myös Pivo-sovelluksen ja kaverimaksun käyttäjä. Lisäksi Pivoon saa mobiilipuhelimenlähimaksuominaisuuden, kuten pankkikorteissa.
Lisäksi Leila vielä kertoi omia näkemyksiään siitä, millainen on hyvä johtaja ja mitä kriteereitä hyvällä työntekijällä pitää olla.
Hyvä johtaja on reilu, suora, asioita aidosti eteenpäin vievä, asioihin varmalla otteella tarttuva ja työntekijöitä innostava. Hyvän työntekijän kriteerit ovat aktiivisuus, myynti- jaasiakaspalveluhenkisyys, eikä alkuuntyökokemus ei ole välttämätön.
Lopuksi haluan vielä kiittää OP:ta ja erityisesti Leilaa mahdollisuudesta tulla tutustumaan.
Jarkko