S-ryhmän toiminta-ajatuksena on tuottaa palveluja ja etuja asiakasomistajille. Toimipaikkoja on ympäri Suomea jo yli 1600. Peeässä on yksi S-ryhmän 20 alueosuuskaupasta. Sen toimialueeseen kuuluu noin 80 toimipaikkaa 20 kunnassa. Asiakasomistajia Peeässällä on yli 114 000 ja koko S-ryhmällä yli 2 miljoonaa. Peeässän toimipaikkoja ovat esimerkiksi Prisma, S-market, Sale, Emotion, Sokos, Nina ja Henri, Terra, ABC, Rosso sekä monet muut ravintolat, kahvilat ja hotellit.
Vietin Päivä johtajana -päiväni Peeässän henkilöstöjohtajan Suvin kanssa, joka vastaa myös työsuojelupäällikön tehtävistä. Aamu alkoi Peeässän ja S-ryhmän tarkemmalla esittelyllä, josta sain paljon uutta tietoa mm. kaupan vastuullisuudesta ja arvoista. Tutustuimme myös hieman S-mobiilisovellukseen ja asiakasomistajien bonuskorttiin. Peeässän arvoihin kuuluu tyytyväinen ja sitoutunut asiakasomistaja, osaava ja innostunut henkilöstö, laadukas ja tehokas toiminta, sekä avoin ja vuorovaikutteinen yhteistyö. Yhteistyötä tehdään mm. koulujen kanssa. Yllätyin kaupan vastuullisuutta ylläpitävistä tehtävistä, sillä en ollut ennen kuullut kuinka S-ryhmä hoitaa esimerkiksi ympäristövastuullisuuttaan. Kaatopaikkajätteitä ei synny laisinkaan, vaan kaikki ylimääräinen hyödynnetään tai kierrätetään. S-mobiilisovellus on uudistunut ja hauskana ominaisuutena voit nykyisin tankata autosi nappia painamalla.
Tutustumisen jälkeen seurasin sähköpostien lukua ja selailin uutta henkilöstölehteä, jossa kerrotaan Prisman konseptimuutoksesta. Lounaan söimme Peeässän Ehta ravintolassa toisen Päivä johtajana- oppilaan ja ohjaajan kanssa. Ruokailun jälkeen kuuntelimme pienen esityksen palkkaprosessista ja sen toiminnasta yrityksessä.
Parin sähköpostin jälkeen pääsin kuulemaan Suvin taustoista; koulutuksesta ja edellisistä työpaikoista. Hän on tehnyt monipuolisia töitä isosta pankista pieneen vaatekauppaan ja kouluttautunut töiden ohella kauppatieteiden maisteriksi. S-ryhmään hän on siirtynyt työskentelemään kolmisen vuotta sitten. Puhelin pärähtää pitkin keskusteluamme ja yhteydenottoja tulee useampaan otteeseen. Työ vaikuttaa kiireiseltä ja todella vastuulliselta, sillä on paljon asioita, joita tulee muistaa ja hoitaa. Monipuolinen työnkuva vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta.
Samanlaisia työpäivä ei johtajan työssä ole oikeastaan laisinkaan, sillä melkein jokaiselle päivälle on mietitty tarkat aikataulut eri palavereille ja sähköpostien sekä muiden työtehtävien läpi käymiselle. Työtehtäviin kuuluu mm. juuri sähköpostien lukeminen ja niihin vastailu, myös asiakaspalautteiden lukeminen. Palaverit eri toimijoiden kanssa ovat osa työntekoa ja muiden kanssa ollaan yhteyksissä lähes koko ajan. Hallinnollisia tehtäviä, kuten laskun tarkastusta tulee tehtyä myös päivän aikana. Työhön kuuluu henkilöstöhallintoa, eli ollaan yhteyksissä työntekijöiden esimiehiin ja keskustellaan heidän tilanteistaan.
Työtä hakiessa tärkeää on olla iloisella ja positiivisella asenteella, sekä olla innokas ja halukas oppimaan uutta. Hyvä työntekijä arvostaa työtään ja haluaa kehittyä siinä, mitä tekee.
S-ryhmässä on todella hyvät mahdollisuudet edetä urallaan. Esimerkiksi kassamyyjälle voidaan antaa jonkin tuotevastuualueen hoitoa tai koulutusta vaativimmista työtehtävistä. Innokkaimpia ja hyvin töitään hoitavia henkilöitä voidaan myös kouluttaa esimiestehtäviin.
Hyvän johtajan tunnistaa innostuneesta asenteesta työtä kohtaan. Arvostus, niin työntekijöitä kuin omaa työtäkin kohtaan on ensisijaisen tärkeää. Tuloksien saavuttaminen ja välivaiheiden miettiminen, kuinka niihin päästään on isossa roolissa.
Roosa Åkerlund